שוברים מיתוסים: יום התקליט, אין דבר כזה!

רק עוד כחודש וחצי אנו עומדים לחגוג את "יום התקליט" בפעם הרביעית בישראל (והשישית בעולם)  ולקראת החגיגות רצינו לשבור מספר מיתוסים והראשון הוא שאין דבר כזה ששמו הוא יום התקליט!

נשמע מוזר? תלוי את מי שואלים.

לפני כמעט 6 שנים החלו אירועי ה- record store day בעולם מתוך מטרה לקדם את המוזיקה וחנויות התקליטים העצמאיות ומכאן השם יום חנות התקליטים. בשנה השלישית לחגיגות העולמיות (2010) הייתה זאת חנות מוסיקה נטו בתל אביב שהרימה בשקט את הכפפה בארץ והביאה לראשונה את יום חנות התקליטים לישראל. שנה לאחר מכן הצטרפו גם האוזן וקול הקמפוס ומיתגו את היום בשם "יום התקליט" במקום השם המקורי.

בכתבה שהתפרסמה ב- 28 במרץ 2011 בעכבר העיר נכתב:

גם אתרים מכובדים נוספים מתחום המוזיקה ואתרי חדשות מיתגו את השבת השלישית של חודש אפריל בשם יום התקליט, וכך בזמן שהעולם ומוסיקה נטו ממשיכים לחגוג את אירועי יום חנות התקליטים, חנויות אחרות בארץ חוגגות את אירועי יום התקליט.

הדיסק הרג את התקליט? – לא בדיוק
זה לא סוד שמכירות תקליטי הויניל נמצאות בעלייה כל שנה, ואנחנו מאמינים שגם אחרי היעלמות הדיסקים (בעוד המון שנים כמובן), התקליטים עדיין יישארו כאן.
המשפט שעמו פתחנו פסקה זאת,  מגובה גם בעובדה שאין חנות דיסקים היום שלא מחזיקה תקליטים וגם במספרים, אז שימו לב: מכירות הויניל עלו ב-2012 ב-16.3% בארה"ב וב-15.3% בבריטניה!

התקליט הנמכר ביותר בבריטניה ב-2012 הוא 'Coexist' של ה-xx. התקליט השני של הלהקה הבריטית השיג את הקלאסיקה 'The Rise and Fall of Ziggy Stardust' של דיויד בואי מ-1972, שיצאה במהדורה מיוחדת ביוני השנה, כשהיא מלווה ב-DVD בונוס.

'Blunderbuss' של ג'ק ווייט הגיע אל המקום השלישי בבריטניה, אבל הוא תקליט הויניל הנמכר ביותר של השנה בארה"ב. התקליט מכר יותר מ-33,000 עותקים, קצת יותר ממה שמכר 'Abbey Road' של הביטלס מ-1969, שהגיע השנה אל המקום השני אחרי שבשלושת השנים האחרונות היה במקום הראשון…

בארה"ב נמכרו יותר מ-3.2 מיליון תקליטי ויניל ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 16.3% משנה שעברה והכמות הגבוהה ביותר מאז תחילת שנות ה-90!

אחרי ה-xx, בואי ו-ווייט, הרשימה הבריטית ממשיכה עם '21' של אדל במקום הרביעי, 'Lonerism' של טיים אימפלה בחמישי, 'Tempest' של בוב דילן בשישי, 'Boom' של ביץ' האוס בשביעי, 'An Awesome Wave' של אלט-ג'יי בשמיני, 'Go-Go Boots' של Drive-By Truckers בתשיעי ו-'The Wall' של הפינק פלויד בעשירי. בסך הכל נמכרו 389,000 תקליטים השנה בבריטניה, לעומת 337,000 ב-2011. ומהו התקליט הכי נמכר בבריטניה במאה ה-21? דווקא 'The Invisible Band' של טראוויס מ-2001, עם כמעט 30,000 עותקים…

ממחלקת התקליטים של מוסיקה נטו מדווחים כי העלייה אצלם היתה אפילו משמעותית יותר (מעל 20%), אבל רשימת הנמכרים שונה מאוד ושולטים בה הפינק פלויד עם ההוצאות המחודשות ל-'Dark Side Of The Moon' במקום השני, 'The Wall' בשלישי ו-'Wish You Were Here' בחמישי. התקליט הכי נמכר השנה היה 'Back To Black' של איימי ווינהאוס ובמקום רביעי נמצא 'Abbey Road' של הביטלס.

נראה שהויניל, שנמצא איתנו כבר יותר מ-60 שנה, ממש לא עומד להיעלם כאשר יותר ויותר אנשים מגלים מידי שנה את החוויה והאיכות הבוקעת דווקא מהפטיפון. אם עדיין לא נתפסתם בחיידק אז תגיעו ב- 20 לאפריל השנה לאירועי יום חנות התקליטים אל חנות האינדי האהובה עליכם לעוד הוצאות ויניל מיוחדות ומרגשות אפילו יותר מהשנים הקודמות!

גם בעולם מדברים על התחזקות התקליט כפי שתוכלו לצפות בכתבה המצורפת של רשת החדשות ABC:

אנשים עוד קונים מוזיקה?
והנה עוד מיתוס שנשבר, ב-2012: לראשונה מזה 13 שנה נרשמה עלייה במכירות המוסיקה!
הכנסות המוסיקה עלו ב-0.3% ל-16.5 מיליארד יחידות. ההורדות הדיגיטליות נהנו מעלייה של 9% ומהווים 34% מנתוני המכירות (5.6 מיליארד הכנסות בסה"כ). בארה"ב, שבדיה ונורבגיה ההכנסות הדיגיטליות היוו כ-50% מנתוני המכירות הכלליים.

האלבום הכי נמכר ב-2012 בעולם הוא אותו אלבום שעשה את זה ב-2011: '21' של אדל, שהוסיף לעצמו עוד 8.3 מיליון עותקים. זה מצטרף למכירת 18.1 מיליון העותקים שהאלבום זוכה הגראמי מכר במהלך 2011. אחריה מגיע 'Red' של טיילור סוויפט עם 5.2 מיליון ואז One Direction במקום השלישי והרביעי עם 'Up All Night' ו-'Take Me Home', עם 4.5 ו-4.4 מיליון. את החמישייה חותמת לנה דל ריי עם מכירת 4.4 מיליון מ-'Born To Die'.
ומה היה הסינגל המצליח ביותר בעולם ב-2012? 'Call Me Maybe' של קרלי ריי ג'פסן, עם מכירת לא פחות מ-12.5 מיליון עותקים! אחריה מגיעים 'Somebody That I Used To Know' של גוטייה (11.8 מיליון), 'Gangnam Style' של סיי (9.7), 'We Are Young' של פאן (9.6) ו-'Payphone' של מארון פייב (9.1). להצלחה תרמו שירותי השמעה והורדה עולים, שהצליחו להעלות את כמות המנויים בתשלום ב-44% ב-2012 ל-20 מיליון מנויים, כולל 5 מיליון לספוטיפיי.

ועדיין, למרות האהבה הטבעית המתגברת למוסיקה (מילות החיפוש המבוקשות ביותר באתרים כמו פייסבוק וטוויטר הן של מוסיקאים), כמות ההורדות הבלתי חוקיות עצומה (לפי מחקר חדש מדובר ב-32% שעושים את זה מידי יום) ומחזיקי הזכויות דורשים כעת מגוגל להעדיף אתרי הורדה חוקיים על הלא חוקיים בתוצאות החיפוש שלה.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>